وب سایت تخصصی حیات وحش ایران - مقالات: عکاسی ماکرو در طبیعت
چهارشنبه 13 اسفند 1399 1:12
فهرست
· صفحه اصلي
· مقالات
· دانلود
· پرسشهای متداول
· لینک های مرتبط
· بخش های خبری
· ارتباط با ما
· گالری تصاویر
· جستجو
· مناطق چهارگانه‌ ایران
· فهرست پرندگان ایران
· فهرست پستانداران ایران
· فهرست خزندگان ایران
· فهرست دوزیستان ایران
· فهرست ماهیهای ایران
جدیدترین مقالات
· كفتار راه ر...
· زندگی دلفی...
· معرفی دلفی...
· هوبره  Houbara...
· کل (پازن) و ...
کاربران آنلاین
· مهمانان آنلاین: : 1

· اعضای آنلاین: : 0

· اعضای ثبت شده: : 268
· جدید عضو: : Mohammad
مقالات > تصویر گری حیات وحش > عکاسی ماکرو در طبیعت
آیا تا کنون به این نکته توجه کرده­اید که محیط اطراف ما از دید یک حشره چکونه به نظر می­رسد؟ و آیا تا کنون سعی کرده­اید یک حشره را از نزدیک و یا با استفاده از یک ذره بین نگاه کنید؟
در این مقاله قصد داریم شما را با نوعی عکاسی به نام عکاسی ماکرو آشنا کنیم. سعی بر آن بوده که مطالب طوری آماده شوند تا هم برای کسانی که اطلاع زیادی در رابطه با عکاسی ندارند قابل استفاده باشند و همچنین جذابیت کافی برای افرادی که آشنایی بیشتری با عکاسی به خصوص عکاسی طبیعت دارند را داشته باشند. برای درک بهتر مطالب تصاویری انتخاب شده­اند تا به شما کمک کنند. از این­رو مشخصات نورسنجی و تجهیزات مورد استفاده در توضیحات همراه عکس­ ارائه شده است.
به طور خلاصه عکاسی ماکرو را می­توان این گونه تعریف کرد: «نوعی عکاسی که در آن تصویر ثبت شده بزرگتر از اندازه واقعی آن باشد». البته اگر بخواهیم تعریف دقیق­تری از این نوع عکاسی داشته باشیم باید بگوییم تصویر ثبت شده در عکاسی ماکرو بزرگتر از نسبت 1:1 است.
تجهیزات عکاسی ماکرو:
1- لنزها:
طبیعی است انجام هر کاری نیازمند ابزار آلات مربوط و مناسب آن کار می­باشد. عکاسی خصوصا در زمینه ماکرو نیز از این قانون پیروی می­کند و برای خود ابزارآلاتی دارد. مهمترین ابزار مورد استفاده در عکاسی ماکرو لنزهای ماکرو هستند (به خصوص در دوربین­های SLR و DSLR). در واقع لنزها جزو مهمترین ابزار عکاسی هستند. اما لنزهای ماکرو خصوصیتی دارند که آنها را از سایرین متمایز می­سازد و آن قابلیت فوکوس بر سوژه های بسیار نزدیک است. همان خصوصیتی که قابلیت ثبت تصویرهایی با بزرگنمایی بالا را ارائه می­کند. به دلیل دقت بالا در ساخت لنزهای ماکرو جهت جلوگیری از اعوجاج و تغییر شکل تصویر این لنزها قیمت بیشتری نسبت به سایر لنزها دارند. برخی شرکت­های تولید کننده اقدام به ساخت لنزهایی می کنند که هم قابلیت استفاده به عنوان لنز تله را دارند و هم می توان از آنها به عنوان لنز ماکرو استفاده کرد.همچنین می توان از برخی لنزهای تله که توانایی فوکوس بر روی سوژه­هایی با فاصله کم را دارند برای عکاسی ماکرو استفاده کرد.

در عکاسی ماکرو سوژه بزرگتر از اندازه طبیعی ثبت می شود. همچنین جزییاتی که با چشم قابل مشاهده نیست در این نوع عکس ها به چشم می خورد.
لنز: Sigma EX 105mm f/2.8
بدنه:
Canon EOS-350D
محل عکاسی: تهران
عکس: امیر جعفری

فوکوس در فواصل کم را دارند نیز می توان جهت عکاسی ماکرو بهره برد.
لنز: Sigma 80-400mm f/4.5-5.6 @400mm
بدنه: Canon EOS-350D
محل عکاسی: خرمدره
عکس: امیر جعفری
در اینجا بی مناسبت نیست که اشاره­اي به لرزه گیر یا Image Stabilizer داشته باشيم. لرزه گیر استفاده از یک فناوری در نسل جدید لنزهاست که قابلیت از بین بردن تاثیر لرزش دوربین را به­صورت اپتیکالی عرضه می­کند. این فناوری خدمت بزرگی به صنعت عکاسی کرده و امکان عکاسی در نور کم و سرعت شاتر پایین را فراهم می­کند، بی آنکه از آثار مخرب لرزش دست در عکس اثری دیده شود.
با گسترش صنعت دیجیتال تحول بزرگی در ساخت دوربین­های عکاسی صورت گرفت. استفاده از این تکنولوژی مزایای بسیاری داشت که اشاره کامل به آنها را به فرصت­های بعدی می­سپاریم. در زمینه عکاسی ماکرو نیز این چنین بود. مهمترین آنها استفاده از قابلیت تله و ماکروی قوی در لنز دوربین­هایی دیجیتالی است که به عنوان دوربین­های خانگی استفاده می شوند و به دوربین­های دیجیتال کامپکت (Digital Compact) معروف هستند. امروزه اکثر این نوع دوربین­ها با لنزهایی مجهز به لرزه گیر عرضه می­شوند.
2- پایه­ها:

گاهی در عکاسی ماکرو مشاهده می شود که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید تا حد زیادی به سوژه نزدیک شویم. این امر باعث بروز مشکلاتی می­شود. یکی از آنها جلوگیری از رسیدن نور کافی به سوژه است. برای جبران کمبود نور مجبور هستیم سرعت شاتر را پایین بیاوریم. در سرعت شاتر پایین لرزش دست اثر مخربی بر روی نتیجه کار دارد و تصویر تا حد زیادی تار می­شود. برای رفع این مشکل می توانید دوربین­تان را بر روی سه پایه یا تک پایه نسب کنید. سه پایه ها می توانند دوربین را به طور کامل ثابت نگه دارند و از کوچکترین لرزش جلوگیری کنند. تک پایه ها در کنترل لرزه­ها قدری ضعیف­تر هستند اما انعطاف پذیری بیشتری را جهت جابجایی افقی دوربین و ترکیب بندی عکس ارائه می کنند. البته اگر لنز دوربین­تان مجهز به لرزه گیر باشد تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد تا به استفاده از پایه­ها محتاج نباشید.
3- فلاش­ها:
یکی دیگر از راه­های جبران کمبود نور در سوژه­های ماکرو استفاده از فلاش است و تا حد زیادی می­تواند کمبود نور را جبران کند. اما همانطور که می­دانید استفاده از فلاش­­های معمولی و فلاش­هایی که بر روی دوربین­ها ارائه می­شوند در تصویر ثبت شده ایجاد سایه می­کنند. هرچه فاصله دوربین و فلاش به سوژه نزدیکتر باشد سایه ایجاد شده بیشتر نمایان خواهد شد. برای رفع این مشکل بهتر است از نور فلاش به همراه نور محیط جهت تکمیل یکدیگر استفاده کنید. به اين نوع استفاد از فلاش اصطلاحا Fill Flash گفته مشود. شاید لازم باشد تا شدت نور فلاش­تان را کم کنید تا سایه ها کمتر به چشم آیند. راه حل دیگری که برای رفع این مشکل ارائه شده است، استفاده از فلاش­های مخصوص ماکرو می­باشد. این فلاش­ها شکل حلقه­ای دارند و بر روی لنز نصب می شوند و با تابانیدن نور از جهت­های مختلف، از ایجاد سایه جلوگیری می­کنند. يعني همان كاري كه در استوديوهاي تصوير برداري جهت حذف سايه­ها انجام مي­شود. فلاش­های ماکرو قیمت بالایی دارند و معمولا در آتلیه­ها استفاده می­شوند. البته تکنیک­های ساده دیگری نیز وجود دارد که می­توانید در استفاده از فلاش از آنها بهره بگیرید.

برخی دوربین­های دیجیتال کامپکت مجهز به لنزهایی هستند که قابلیت عکاسی ماکرو را ارائه می کند.
بدنه: Panasonic DMC-FZ20 (Digital Compact
محل عکاسی: ماسوله
عکس: امیر جعفری

استفاده از نور فلاش جهت جبران کمبود نور محیط. (Fill Flash)
لنز: Sigma 105mm f/2.8
بدنه: Canon EOS-350D
محل عکاسی: تهران
عکس: امیر جعفری
در این خصوص می­توان به استفاده از انعکاس دهنده­هایی جهت تاباندن نور در جهت­های مختلف به سوژه اشاره کرد. همچنین می­توانید از فلاشهای Servo به عنوان مکمل نوردهی استفاده کنید. این فلاش­ها دارای نوعی حسگر حساس به نور هستند که به محض تحریک آنها بوسیله نور فلاش دوربین، فلاش متصل به خود را نیز فعال می­کنند. این فلاش­ها معمولا قیمت زیادی ندارند اما استفاده از آنها نیاز به محیط مناسب و از قبل آماده شده­ای دارد و استفاده از آنها در طبیعت به جز در مواردی خاص امکان پذیر نیست.
برخی تکنیک­ها و نکته­ها:
تا حدودی با ابزار آلات عکاسی ماکرو آشنا شدیم و دیدیم جهت ثبت یک عکس ماکرو به چه تجهیزاتی نیاز داریم. یک نکته را فراموش نکنید که اصلی­ترین عنصر پیدایش یک عکس خوب شما هستید. این ذوق و سلیقه شماست که شالوده یک عکس خوب را پایه ریزی می­کند تا با کمک تجهزات جانبی صحنه مورد نظرتان را ثبت کنید. پس قبل از اینکه دکمه را فشار دهید به کمک چشمی دوربینتان نتیجه را در ذهن­ خود تصور کنید. اگر راضی کننده نبود سعی کنید زاویه بهتری پیدا کنید و ترکیب زیباتری بچینید. اگر از حشرات عکاسی می­کنید مراقب شاخ و برگ گیاهان اطراف باشید تا مزاحم­تان نشوند. اگر شاخ و برگ­های اضافی­ قابل حذف از تصویر نبودند، سعی کنید از آنها در ترکیب بندی عکس­تان کمک بگیرید.
مشکلی که همیشه در عکاسی ماکرو وجود دارد، عمق میدان کم است. بخصوص در مواردی که به سوژه نزدیک می­شوید، عمق میدان کمتر خواهد شد. همچنین استفاده از فاصله کانونی زیاد (لنزهای تله) عمق میدان را به شدت کاهش خواهد داد. این امر باعث می­شود تا قسمتی(هایی) از سوژه اصطلاحا فلو شود. در صورت امکان زاویه خود را تغییر دهید تا سوژه کاملا در خط فوکوس قرار گیرد و تمامی قسمت­های آن واضح دیده شوند. راه­های دیگری نیز برای حل این مشکل وجود دارد که از آن جمله می­توان به استفاده از دیافراگم بسته­تر (یا عدد f کمتر) اشاره کرد. از آنجا که بستن دیافراگم باعث می­شود نور کمتری وارد دوربین شود جهت جبران این مسئله می توانید سرعت شاتر را کاهش دهید که در اینصورت باید مواظب لرزش دست یا حرکت کردن سوژه باشید تا عکس­تان تار نشود. همچنین در دوربین­های دیجیتال می­توانید حساسیت سنسور (ISO) را افزایش دهید که این مسئله نیز باعث ایجاد نویز در تصویر می­شود. البته از آنجایی که عمق میدان کم باعث جداسازی سوژه از پس­زمینه و سایر قسمت­های تصویر می­شود، همیشه هم مشکل­ساز نیست و خیلی وقت­ها باعث جذابیت بیشتری در تصویر می­شود.

سعی کنید از شاخ و برگ­های اطراف سوژه به نحوی در ترکیب بندی تصویر استفاده کنید تا علاوه بر اینکه آسیبی به عکس نمی­زنند، بر زیبایی آن نیز بیفزایند.
لنز: Sigma 80-400mm f/4.5-5.6 @400mm
بدنه: Canon EOS-350D
محل عکاسی: همدان
عکس: امیر جعفری

عمق میدان کم باعث می­شود قسمت­هایی از سوژه در تاری پس­زمینه محو شود.
لنز: Sigma EX 105mm f/2.8
بدنه: Canon EOS-350D
محل عکاسی: خرمدره
عکس: امیر جعفری

حشرات به صدا حساس می­باشند و خیلی زود می­ترسند و فرار می­کنند. پس هنگام نزدیک شدن به آنها از سروصدای اضافی پرهیز کنید. صدای بیپ فوکوس دوربینتان را هم غیرفعال کنید. چون حشرات به این صدا خیلی حساسند و ممکن است به محض شنیدن صدای آن فرار کنند و یا از حالت عادی خارج شوند و در حالت­هایی قراربگیرند که خیلی زیبا نباشد.

گردآورنده: امیر جعفری
نظرات
نظری فرستاده نشده است.
فرستادن نظر
لطفا برای فرستادن نظر وارد حساب کاربری خود شوید.
تبلیغات
Photography instead of Hunting


ورود
نام کاربری

كلمه عبور



آیا هنوز عضو نشده اید؟
برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید.

آيا كلمه عبور خود را فراموش كرده ايد ؟
برای درخواست یک كلمه عبور جدید اینجا را کلیک کنید.
زمان باز شدن صفحه: 0.04 ثانيه 933,598 بار بازدید از این سایت صورت گرفته است